پیش نمایش FIFA 09


FIFA 09 


باز هم تا چندی دیگر شاهد برخورد Konami و EA خواهیم بود، دو کمپانی قدرتمند که هر ساله در فصل پاییز آنچه در توان دارند را برای ساخت بازی شبیه ساز فوتبال رو میکنند و سعی دارند تا حد امکان از دیگری پیشی گیرند که این رقابت طولانی طی چند سال اخیر باعث شده است (با توجه به بالا رفتن تساعدی سطح کیفیت کار) رقیبی در این زمینه باقی نماند و این دو آنچنان از دیگران پیشی بگیرند که کسی حتی فکر رقابت را نکند. در اینجا بوسیله شواهد موجود پیش نمایشی از محصول EA یعنی FIFA 09 را شرح میدهیم.

در نسخه جدید از سری FIFA بیشترین تمرکز روی فیزیک صورت گرفته است. برای اولین بار در این سری قادر هستید از تنه زدن روی زمین و یا برای هد زدن استفاده کنید که این صحنه ها طبیعی طراحی شده اند و سعی شده فیزیک واقعی رعایت شود. تو ضیح اینکه به عنوان مثال در برخوردها سایز و قدرت بدنی بازیکنان نقش عمده ای دارد و حالت برخوردها و عکس العمل فیزیکی هر برخورد با دقت طراحی شده است. این قضیه گیمر را وادار میکند تا هر بازیکن را در پست مناسب خود قرار دهد و تنها فاکتور ها مهم نیستند که مانند بعضی نسخه های فوتبال و مخصوصاً PES 2008 چند بازیکن قدرت را در دست داشته باشند، چون در نسخه آخر از PES بازیکنانی چون Ronaldinho و Eteo مثل سوباسا و کاکرو در کارتون فوتبالیستها بودند و اگر این دو نفر را در بارسلونا در پست دفاع آخر قرار میدادید به سادگی توپ را از مهاجم حریف میگرفتید و پس از دریبل و نهایتاً در سختترین حالت بازی با چند پاسکاری میان همین دو بازیکن به گل میرسیدید. اینگونه مشکلات فاحش دیگر با سیستم جدید رخ نمیدهد و شاید یک دفاع قلدر با قرار گرفتن در پست مناسب سدی غیر قابل نفوذ باشد و برای عبور از آن تنها تکنیک دریبل کافی نباشد.

نکته مثبت دیگر در رابطه با FIFA 09 این است که دروازبانان مانند یک گلر واقعی عکس العمل نشان میدهد و واکنش آنها به شرایط وابسته است و از یک الگوی ثابت مانند قبل استفاده نمیکند که حتماً یک سری زاویه ها با نوعی قدرت شوت خاص گل باشد. جایگیری دروازبان بسیار تاثیر گذار است و ممکن است یک دروازبان عالی مانند بوفون یا لهمن یا ...   در اثر جایگیری غلط گلی بخورد که باورکردنی نباشد.


مطلب قابل ذکر دیگر اینکه سعی شده حرکات بازیکنان در حالاتی  مانند پرش دروازبان برای دریافت توپ، تنه زدن بازیکنان، دریافت و کنترل توپهای هوایی توسط بازیکنان، درگیری بازیکنان در هوا برای هد زدن و حرکات اینچنینی بسیار نزدیک به واقعیت طراحی شوند و به کلی از طراحیهای نسخه های قبل استفاده نمیشود.

مشکلی که در نسخه قبل وجود داشت و در این شماره برطرف شده است پاسهای سریع در عمقی است که در FIFA 08 به راحتی گلساز بودند و کافی بود از کنار محوطه جریمه با یک حرکت سریع یک پاس زمینی در عمق دهید و با مهاجم دیگر که ترجیحاً آن را جلو کشیده اید توپ را وارد دروازه کنید. این مشکل در تمام نسخه های Pro Evolution Soccer و مخصوصاً نسخه آخر وجود داشت. در FIFA 09 برش پاسها توسط مدافعان جدیتر صورت میگیرد و اینگونه پاسها با ریسک بسیاری برای رسیدن به مهاجم مورد نظر همراه است.

در مورد تاکتیک و مربیگری نیز تغییراتی انجام شده است و ابزار چیدمان و تاکتیکی کاملتر و تاثیرگذارتر شده اند و تمامی حرکات و واکنشهای بازیکنان در بازی را میتوان با تدبیر خود مشخص کرد. مطلب جالب دیگر اینکه این بازی امکان بازی شبکه به صورت 11 به 11 را دارد که هنوز اطلاعاتی در رابطه با این حالت وجود ندارد ولی از نام آن برمی آید که امکان جالبی باشد. ( اگر هرکس کنترل یک بازیکن خاص را به عهده گیرد و با این ترتیب حتی دروازبان هم تحت کنترل یک شخص باشد بازی بسیار هیجان انگیز میشود. اشکال این قضیه این است که دیگر در حالت شبکه نمیتوان چیزی را به گردن کامپیوتر انداخت و احتمالاً آمار قتل و کشتار بالا میرود (!) )


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد