باز هم تا چندی دیگر شاهد برخورد Konami و EA خواهیم بود، دو کمپانی قدرتمند که هر ساله در فصل پاییز آنچه در توان دارند را برای ساخت بازی شبیه ساز فوتبال رو میکنند و سعی دارند تا حد امکان از دیگری پیشی گیرند که این رقابت طولانی طی چند سال اخیر باعث شده است (با توجه به بالا رفتن تساعدی سطح کیفیت کار) رقیبی در این زمینه باقی نماند و این دو آنچنان از دیگران پیشی بگیرند که کسی حتی فکر رقابت را نکند. در اینجا بوسیله شواهد موجود پیش نمایشی از محصول EA یعنی FIFA 09 را شرح میدهیم.
در نسخه جدید از سری FIFA بیشترین تمرکز روی فیزیک صورت گرفته است. برای اولین بار در این سری قادر هستید از تنه زدن روی زمین و یا برای هد زدن استفاده کنید که این صحنه ها طبیعی طراحی شده اند و سعی شده فیزیک واقعی رعایت شود. تو ضیح اینکه به عنوان مثال در برخوردها سایز و قدرت بدنی بازیکنان نقش عمده ای دارد و حالت برخوردها و عکس العمل فیزیکی هر برخورد با دقت طراحی شده است. این قضیه گیمر را وادار میکند تا هر بازیکن را در پست مناسب خود قرار دهد و تنها فاکتور ها مهم نیستند که مانند بعضی نسخه های فوتبال و مخصوصاً PES 2008 چند بازیکن قدرت را در دست داشته باشند، چون در نسخه آخر از PES بازیکنانی چون Ronaldinho و Eteo مثل سوباسا و کاکرو در کارتون فوتبالیستها بودند و اگر این دو نفر را در بارسلونا در پست دفاع آخر قرار میدادید به سادگی توپ را از مهاجم حریف میگرفتید و پس از دریبل و نهایتاً در سختترین حالت بازی با چند پاسکاری میان همین دو بازیکن به گل میرسیدید. اینگونه مشکلات فاحش دیگر با سیستم جدید رخ نمیدهد و شاید یک دفاع قلدر با قرار گرفتن در پست مناسب سدی غیر قابل نفوذ باشد و برای عبور از آن تنها تکنیک دریبل کافی نباشد.
نکته مثبت دیگر در رابطه با FIFA 09 این است که دروازبانان مانند یک گلر واقعی عکس العمل نشان میدهد و واکنش آنها به شرایط وابسته است و از یک الگوی ثابت مانند قبل استفاده نمیکند که حتماً یک سری زاویه ها با نوعی قدرت شوت خاص گل باشد. جایگیری دروازبان بسیار تاثیر گذار است و ممکن است یک دروازبان عالی مانند بوفون یا لهمن یا ... در اثر جایگیری غلط گلی بخورد که باورکردنی نباشد.