نقدوبررسی Half-Life 2: Episode Two

Half-Life 2: Episode Two 

9.2
بسیار عالی
 
GamePlay 
 10
Graphics 
 9
Sound 
 9
Value 
 9
Tilt 
 9
سطح بازی: Normal
درجه سنی: Mature 17+
زمان یادگیری: بین 15 تا 30 دقیقه
نقد پلتفورم: PC X360
نقاط قوت : گرافیک بی نقص - موزیک عالی - گیم پلی بی نظیر- داستان فوق العاده
نقاط ضعف : کوتاه بودن زمان به پایان رساندن بازی
بازی Half-Life 2 را میتوان از بازیهای صاحب سبک و ماندگار نامید. بازی دارای داستان قوی و تاثیر گذاری میباشد.نقش داستان در Half-Life 2 :Episode1 مقداری کمرنگ شد و سر و صدای زیادی به دنبال داشت، تا آنجا که VALVE برای نسخه بعد قول یک داستان تاثیر گزار و مهم در این سری را داد. با انجام دادن این نسخه آخر به صحت وعده های VALVE پی میبرید و EPISODE 2 از لحاظ داستانی واقعا قوی کار شده است!


بازی با دمویی کوتاه از اتفاقات اپیزود یک شروع میشود.قطاری که الیکس و گوردون با آن از در Episode 1 از مهلکه گریخته بودند به دره ای سقوط کرده و از اینجا کنترل گوردون فریمن به بازیباز سپرده میشود تا به کمک الیکس از قطار خارج شده و وارد دنیای اپیزود دو شود. در کل داستان در مقایسه با HL2 خطی تر پیش میرود و با پرتاب موفق بمب و دست اخر حادثه ای تلخ به اپیزود یا اپیزودهای بعدی کشیده میشود ولی با این حال سیر داستانی بوضوح نسبت به Episode1 پیشرفت کرده و پیچش ها و وقایع ان بازیباز را مجذوب خود میکند. تاکید VALVE بر روی روابط میان کراکترها اینبار بیش از پیش خودنمایی میکند و بازیباز را به عمق بیشتری میبرد. بعد عاطفی و انسانی کاراکترها در این قسمت شدیدا جلوه گری میکند. تلاش گوردون برای نجات الیکس از مرگ و یا رابطه الیکس و پدرش در صحنه غم انگیز پایانی نمونه هایی از آن است. داستان و نحوه روایت آن در Episode 2 شاید به درازا و پیچیدگی HL2 نباشد ولی از نظر عمق و گیرایی با ان برابری میکند. 


با کشیده شدن بازی به جنگل سفید یا همان WHITE FORESTبمرور متوجه تغییرات موجود نسبت به قسمت های قبلی میشوید. اینجاست که تغییرات اتمسفر و گیم پلی خود را نشان میدهند و باعث تمایز این بازی از قسمت های قبلی میشوند. اینبار بخش بزرگی از بازی در جنگل WHITE FOREST رخ میدهد.جو Episode 2 بخاطر دور شدن از محیط شهری قسمت های قبلی و رنگ بندی شادتر آن خصوصا در WHITE FOREST حس غمگین و گرفته و توام با ترس HL2 را ندارد و از این لحاظ کمی از اصل خود دور شده اما کماکان گیرایی و تاثیر گزاری خود را حفظ کرده است و این گیرایی را مدیون دقت VALVE در گنجاندن نکات موفق قسمت های قبلی و پیوند زدن انها با نکات جدیدتر و محیط نو و جنگلی بازیست بطوری که Episode 2 القای حس دلهره و تشویش مخصوص این سری را را با نکاتی ریزتر در صدا گزاری و گرافیک انجام میدهد.


گیم پلی Episode 2 با توجه به اینکه بازی از دو سوم انتهایی خود وارد مناطق جنگلی و باز میشود اندکی تغییرات بخود دیده و اکشن بازی نفس گیرتر کار شده ولی نقش معماهای فیزیکی مشهور HL2 در این قسمت کمرنگ شده است. همانطور که اشاره شد اکشن اینبار سخت و نفس گیر کار شده (خصوصا در انتها) ولی فراوانی مهمات در کنار کثرت مبارزات به جذابیت بازی کمک شایانی میکند. استفاده از یک شیوه خاص یعنی گیر انداختن بازیباز در یک نقطه و اجبار او به دفاع, باعث شده برای مرتبه های بعدی این شیوه قابل حدس شود اما به لطف طراحی خوب مراحل (LEVEL DESIGN)
خصوصا نبرد پایانی با استرایدر ها و هانتر ها و پیشرفت متعادل درجه سختی گذر از مراحل بازی را در حد بالایی قرار میدهد.


اسلحه ها و NPCهای بازی نیز بغیر از یکی دو مورد مثل هانترها و بمب های چسبنده تغییری نکرده اند اما بازگشت وسائل نقلیه (خصوصاً اتومبیل رودستر!) که اتفاقا بخاطر وسعت بیشتر مراحل استفاده زیادی هم دارد کاملا به جاست.


اصوات Episode 2 هم در بسیاری از موارد متعلق به دو قسمت قبلیست! البته جلوه های صوتی پیشرفت خوبی نیز داشته اند و افکت هایی مثل صداهای محیطی جنگل و صدای استرایدر ها و هانترها به زیبایی کارشده اند.

گرافیک این نسخه بازهم نسبت به Episode 1 که خود پیشرفت محسوسی نسبت به بازی اصلی داشت پیشرفت کرده است. نکات بسیاری به موتور قدرتمند SOURCE ENGINE اضافه شده است. سیستم ذره ای گرافیک(Particle System) در کنار نور پردازی و سایه زنی بسیار خوب (هر چند برای روان اجرا شدن بازی هنوز تعداد زیادی از نورها استاتیک و غیر پویا کارشده اند ولی به لطف استفاده خوب از HDR بازتاب ها و نورپردازی ها عالی جلوه میکنند!) و طراحی محیط بازی و Motion Blur و انیمیشن ها خصوصا میمیک صورتها همگی زیبایی خاصی به گرافیک EPISODE TWO بخشیده اند. به همه این جزییات DEPTH OF FIELD خوب و رنگ بندی جالب و جلوه های تصویری در حد انتظار را نیز یاید اضافه کرد. 


البته وجود باگهایی مثل بی حرکت شدن NPC ها و مدل سازی تکراری, خصوصا برای اسلحه ها که برای برخی بازتاب کامل طراحی شده ولی برخی مثل شاتگان دقیقا عین HL2 ساده و بدور از هرگونه بازتاب خاصی هستند, کمی به ارزش این بازی صدمه میزند. با این حال سیل نکات ریز و درشت اضافه شده به موتور گرافیکی این بازی را کماکان در سطح بازی های روز نگه داشته و برای اجرای این بازی در حداکثر گرافیک نیاز به سیستمی قوی خواهید داشت.


ORANGE BOX (که Episode 2 جزء اصلی آن محسوب میشود) تنها عنوانیست که با حضور HALO3 بر روی XBOX360 کماکان به فروش خود ادامه میدهد و یارای رقابت با این عنوان غول پیکر را دارد. البته شاید فروش آن به HALO3 نرسد ولی به جرات میتوان گفت که این بازی کم و کسری در برابر HALO3 ندارد و جزو عناوین برتر سال خواهد بود. (البته این عنوان برای هر سه پلتفورم در دسترس میباشد.یعنی PC و PS3 و XBOX360). 


داستان دکتر گوردون فریمن در هر قسمت سرنوشتش بیشتر در سایه ای از ابهام فرو میرود و شاید در نسخه بعد در پس این تاریکیها روزنه نور امیدی پیدا شود ؟!!!


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد