پیش نمایش Resident Evil 5

Resident Evil 5 


همه ما کما بیش با عناوین Resident Evil آشنایی داریم . اولین عنوان این بازی در سال 1996 توسط کپکام منتشر شد و آخربن آنها نیز حدود سه سال پیش برای کنسول نینتندو یعنی گیم کیوب عرضه شد. در رزیدنت اویل همیشه یک داستان کلیشه ای وجود داشته و آن هم شیوع ویروسی در منطقه ای بسته و تلاش افرادی برای خروج از این منطقه بوده است. شاید تا قبل از انتشار رزیدنت اویل 4 اولین چیزی که با نام رزیدنت اویل به ذهن ها خطور میکرد فرار از دست زامبی ها بود. اما رزیدنت اویل 4 این کلیشه را از بین برد و در آن دیگر خبری از زامبی نبود. ظاهرا رزیدنت اویل 5 نیز از قاعده ی رزیدنت اویل 4 استفاده میکند.


این بار بازی در یکی از روستاهای قاره ی گرم آفریقا اتفاق می افتد. کاراکتر بازی برای تمام رزیدنت اویل باز ها شخصی آشناست. کریس ردفیلد کاراکتر محبوب رزیدنت اویل 1 و Code Veronicaدر این بازی هم نقش آفرینی میکند. بازی 10 سال بعد از اتفاقات رزیدنت اویل 1 را به تصویر میکشد. کریس ردفیلد دیگر عضو گروه استارز نیست. اینک کریس به عضویت گروه Bioterrorism Security Assessment Alliance درآمده و به شخصی بسیار نیرومند و باتجربه تبدیل شده است.


کریس در این بازی علاوه بر استفاده از انواع و اقسام اسلحه ها به دست و پای خودش هم تکیه میکند. در بازی رزیدنت اویل 4 لئون فقط میتوانست از پای خود برای ضربه زدن به دشمن استفاده کند ولی در این بازی کریس میتواند بوسیله ضربات دست و پا به دشمن حمله مکند. مشت های کریس را دست کم نگیرید . هر مشت کریس میتواند توده ای از مهاجمان را نقش بر زمین کند. البته نمیتواند آنها را بکشد ولی برای مدتی کوتاه آنها را از شما دور میکند. این خیلی به شما کمک میکند چون میتوانید در این مدت زمان خشابی عوض کنید یا از دست آنها فرار کنید.در نسخه پلی استیشن 3 برای زدن مشت و لگد به دشمنان باید از دکمه مربع استفاده شود.


در بازی شخصیت دیگری نیز به نام Alomar Sheva وجود دارد که تقریبا به اندازه کریس در روند بازی تاثیر گذار است. شوا نیز یکی از اعضای گروه BSAA میباشد و توانایی بسیار بالایی در مسائل نظامی و رزمی دارد و از انعطاف پذیری عجیبی برخوردار است . بازی به شما توانایی انتخاب بین دو کاراکتر کریس و شوا را میدهد یعنی هم میتوانید با کریس بازی کنید و هم با شوا. این دو کاراکتر به هیچ وجه ازهم مجزا نیستند و سرنوشتشان تا حد زیادی به هم بستگی دارد یعنی مرگ کریس به منزله ی مرگ شوا و مرگ شوا به منزله ی مرگ کریس میباشد. گیم پلی بازی شباهت بسیارزیادی به رزیدنت اویل 4 دارد. دوربین همان حالت سینمایی رزیدنت اویل 4 را حفظ کرده است. قسمت جالب و بسیار جذاب بازی اینجاست که در بسیاری از جاها دوربین بین دو کاراکتر کریس و شوا جا به جا میشود. مثلا در قسمتی ازبازی شوا در میان توده ای از دشمنان گیر افتاده است و در حال مبارزه با آنها است و کریس در نقطه ای دیگر قرار دارد. اینجاست که میتوانید با این قابلیت جابجایی میان دو کاراکتر به کمک شوا بیایید. کریس دارای یک اسلحه Rife پرقدرت میباشد که میتوانید بوسیله آن از فاصله دور کسانی که در حال هجوم به شوا هستند را از پا درآورید.


هوش مصنوعی کاراکتر های بازی فوق العاده است و در مواقع لازم کارهایی که باید انجام دهند را انجام میدهند. اگر به کمک نیاز داشته باشید یک نشانگر در سمت راست صحنه نمایش داده میشود و دیگر کاراکتر سریعا به کمک شما می آید. در صحنه بازی هم میتوانید اسلحه و تعداد تیر های خود را بینید و هم میتوانید اسلحه و مهمات شوا را ببینید. در بسیاری ازمراحل و مناطق صعب العبور کلید عبور در دستان شوا میباشد و میتوانید به کمک انعطاف پذیری و پرش های بلند او از این محل فرار کنید. در قسمت هایی دیگر از بازی که دشمنان شما را محاصره کرده اند و تقریبا امیدی برای زنده ماندن ندارید این هم تیمی های شما هستند که به کمک شما می آیند و به شما کمک میکنند. مثلا در قسمتی از بازی هلی کوپتری به بالای سر شما می آید و فرد داخل هلی کوپتر پس از اینکه به شما دستور " پناه بگیرید" را داد بوسیله ی یک آر پی چی بسیاری از دشمنان شما را از پا در می آورد و کار شما را بسیار راحت میکند. خود شما در بازی میتوانید برای از بین بردن دشمنان از محیط اطرافتان استفاده کنید. مثلا میتوانید از یک بشکه مواد منفجره یا یک ترانس برق استفاده کنید.


این بازی همچنین اسلحه های زیادی در اختیار شما قرار می دهد و تنوع اسلحه ها در بازی عالی است . به نظر میرسد که بازی به اندازه کافی مهمات در اختیار شما قرار بدهد. در این بازی نیزمانند رزیدنت اویل 4 با کشتن دشمن ها آیتم هایی به شما تعلق میگیرد که میتوانید از آنها استفاده کنید. همانند نسخه قبلی شما دارای یک چاقو هستید که در بازی بسیار به شما کمک خواهد کرد. مثلا برای شکسن بشکه ها و یا در مواقعی که کمبود مهمات دارید برای کشتن دشمنان باید از آن استفاده کنید.


کشتن دشمنان معمولی کاری راحت است اما در بازی موجوداتی نیز وجود دارند که به سختی کشته میشوند. اره برقی دارهای رزیدنت اویل 4 را به یاد دارید؟ برای خود من پر استرس و پرهیجان ترین قسمت رزیدنت اویل 4 موقعی بود که این موجودات با اره برقی هایشان مرا دنبال میکردند و اگر لحظه ای درنگ از من میدیدند مرا با صحنه مرگ مواجه میکردند. خوش بختانه در این بازی هم این موجودات وجود دارند و در حالی که قدرتشان نسبت به همنوعان خود در رزیدنت اویل 4 خیلی بیشتر شده است. کشتن آنها کار بسیار سختی است و مردن شما به وسیله ی اره برقی آنها کاری بسیار راحت! من فکر میکنم کپکام این موجودات را از فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس (که ترسناک ترین فیلم سالهای اخیر هالیوود هم است) برگرفته است . در بعضی از مراحل بازی که شما به وسیله ی یک کامیون فرار میکنید دشمنان شما به وسیله موتور شما را دنبال میکنند و مانند یک موتور سوار حرفه ای شما را تعقیب میکنند.


در این بازی چندین شخصیت دیگر نیز وجود دارد که در مورد هویت آنها ابهاماتی وجود دارد . شایعاتی وجود دارد مبنی بر بودن شرلی (در کوچولوی رزیدنت اویل 2) در این بازی که البته اینها همه شایعه هستند و برای اطمینان پیدا کردن از صحت آنها باید تا زمان عرضه بازی صبر کرد. به نظر میرسد که داستان بازی فرا تر از آن چیزی باشد که تاکنون در دموهای بازی مشاهده شده است . داستان بازی ظاهرا از این قرار است که ویروسی به نام Progenitox در منطقه ای گرم و کویری از قاره افریقا شیوع یافته و در این میان کریس و شوا که اعضای گروه BSAA هستند برای بررسی علت موضوع به این منطقه فرستاده میشوند. به نظر من صحبت کردن در مورد اینکه علت شیوع این ویروس چه چیزی میتواند باشد تا قبل از عرضه ی بازی کاردرستی نیست. مطمئنا در این بازی هم مانند رزیدنت اویل 4 دست هایی پشت پرده قرار دارد که اهداف خاص خود را دارند. در ابتدای بازی کریس و شوا بوسیله یک ماشین به این روستا می آیند و با صحنه هایی عجیب مواجه میشوند(مانند صحنه ابتدایی رزیدنت اویل 4) . آنها با افرادی روبرو میشوند که دارای خلق و خوی وحشیانه هستند و هیچ راهی برای کنار آمدن با آنها وجود ندارد. البته باز هم میگویم که در حال حاضر داستان بازی دارای ابهانات زیادی است که برای رفع آنها باید تا زمان عرضه بازی صبر کرد.


نکته قابل توجه دیگر که بتوان به آن پرداخت گرافیک بازی است. این بازی از موتور قدرتمند MT Framework استفاده میکند که نمونه هایی از آن را در بازیهایی چون دویل می کرای و لاست پلنت دیده ایم . در این بازی نور پردازی حرف اول را میزند و گرافیک بازی را بسیارچشم نواز خواهد کرد. کپکام روی این موضوع بسیار کار کرده است و انصافا هم نتیجه آن را گرفته است(البته با توجه به دموهای پخش شده). بازی از لحاظ گرافیک و جلوه های بصری به هیچ وجه کم نمی آورد و پیشرفت بسیار زیادی نسبت به نسخه قبلی داسته است. از لحاظ گرافیک این بازی رقیب بزرگی برای دیگر بازیهای نسل بعد خواهد بود .


همیشه عنوان های رزیدنت اویل نسبت به بازی قبلی خود نوعی انقلاب بوده اند و مولفه های جدیدی را معرفی کرده اند. رزیدنت اویل 5 نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود و مطمئنا تجربه ای جدید را به شما ارمغان خواهد داشت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد